یکی از اصلی ترین دلایل انتخاب مسابقات درگ وجود برنامه ای منظم تر از سایر مسابقات و برگزاری ماهیانه این مسابقات بود که در نهایت منجر به مشخص شدن قهرمانان سال خواهد شد و این یعنی افزایش روز به روز حس رقابت در بین شرکت کنندگان این رشته و بالاتر رفتن سطح علمی و البته توقع علاقه مندان این رشته، چرا که مسابقات سرعت (ریس) همچنان از نظم و برنامه ریزی مشخصی برخوردار نیست و متاسفانه هر ساله بر خلاف آنچه که باید، به جای پیشرفت این رشته و حضور شرکت کنندگان قوی تر و همینطور جذب اسپانسرهای لازم و پوشش رسانه ای و همینطور وجود برنامه ی منظم سالیانه برای برگزاری این مسابقات، میبایست شاهد پسرفت این رشته و خاک خوردن پیست این مسابقات باشیم، عدم برگزاری منظم این مسابقات نیز تدریجا لطمه و صدمات بسیاری را به شرکت کنندگان و علاقه مندان این رشته در طی این سالها وارد کرده و این موضوع برای تمام شرکت کنندگان و علاقه مندانش به خوبی قابل لمس است، به طوری که طی این سالها شاهد آن بودیم که شرکت کنندگان اغلب کلاس ها با مشکل به حد نساب نرسیدن تعداد خودروهای شرکت کننده لازم در آن کلاس مواجه بودند و البته هر ساله نیز از تعداد خودروهایی که صرفا برای رقابت شرکت میکنند و با هزینه های شخصی جمع آوری میشوند کاسته میشود و در عوض بیشتر شاهد رقابت و یا بهتر باشد بگوییم تبلیغات در بین وارد کنندگان و نمایندگی ها و البته تعمیرکاران و تعمیرگاه هایشان هستیم تا علاقه مندانی که سالهای نه چندان دور با هزینه های شخصی و با عشق و علاقه به این رشته شرکت میکردند و این یکی از مهمترین دلایلی شد که بسیاری از شرکت کنندگان این رشته به شرکت در مسابقات شتاب روی بیاورند.

مسابقات دریفت نیز طی این سالها در تهران و شهرهای مختلف با حاشیه های مربوط به خود برگزار شده که البته یکی از دلایل اصلی پیشرفت کند این مسابقات، نبود خودروهای دیفرانسیل عقب مناسب و نسبتا ارزان و همینطور نبود مکان و شرایط لازم برای تمرین این نوع مسابقات است که باعث شده این مسابقات اغلب با اجرای حرکات نمایشی نیز ادغام شود تا علاوه بر افزایش جذابیت برای تماشاچیان، خودروها و رانندگان واجد شرایط بیشتری نیز در این مسابقات حضور پیدا کنند، البته به لطف مسئولین برگزاری مسابقات اسلالوم و دریفت، محلی برای تمرین در بوستان ولایت در نظر گرفته شده و امیدواریم به زودی شاهد مسابقات حرفه ای تری در مقایسه با مسابقات خارج از کشور باشیم چرا که دریفت و اجرای حرکات نمایشی چندان نیازمند خودروهای لوکس و گران قیمت با قدرت های بسیار بالا نیست و اولین و اصلی ترین رکن قهرمانی در این مسابقات راننده خودروست و نه خود خودرو.

اما امیدوارم عنوان این مطلب باعث رنجش برخی از دوستان و از همه مهمتر زیر سوال بردن زحمات عزیزانی که در برگزاری این مسابقات بدون هیچ چشم داشتی زحمت میکشند، هزینه میکنند و وقت و انرژی میگذارند نباشد، چرا که انتقاد بنده از شرکت کنندگانی است که به واسطه رابطه و دوستی با این عزیزان، در اصل از برگزاری این مسابقات نردبانی ساختند به نفع خودشان و برای تبلیغات شغل و حرفه و موسسات شخصی. اگر چه درج تبلیغ و یا عدم درج آن موضوعی است که به قوانین در برگزاری مسابقات برمیگردد و گاها شرکت کنندگان مجاز و یا غیر مجاز به این کار هستند، اما این را نمیتوان با تبلیغاتی که توسط اسپانسر مسابقات صورت میگیرد مقایسه کرد چرا که اسپانسر مسابقات قانونا طی حمایت های مالی و غیر مالی که از آن مسابقه انجام میدهد مجاز به درج تبلیغات بر روی محوطه، پوشش لباس کادر و یا تمام خودروهاست و نه یک خودروی خاص.

شاید نوشتن این مطلب توسط من که رابطه نزدیک و بسیار خوبی با بسیاری از این دوستان، که این روزها برای هر چه بهتر برگزار شدن این مسابقات تلاش میکنند دارم چندان درست نباشد اما از آنجایی که تصویر میکنم اغلب برای تماشای مسابقه ساعاتی را در محل برگزاری میگذرانیم و با اینکه بسیاری از ما با این موضوعات از نزدیک برخورد داریم اما کمتر کسی (اعم از یک کاربر عادی که امکان تماشای مسابقه از نزدیک رو نداره، تماشاچیانی که حضور دارند و یا خود شرکت کنندگان و سایر دوستان) حاضر به صحبت در رابطه با چنین موضوعاتی نیستند که البته شاید دلایل آن بی اهمیتی بسیاری به این نوع موضوعات و یا رابطه دوستانه ای است که با این افراد دارند باشد، اما از دید شخصی من شاید عنوان کردن این مطلب تنها به یک تاپیک ختم شود اما قطعا این روند یعنی حضور صرفا برای معرفی شخص، تبلیغ موسسه و خودرو و امثال این موضوعات، در آینده به نفع این مسابقات "دریفت" ، "درگ" ، "ریس" و غیره نیست.

اما نکته ای که قصد داشتم در اولین خط به آن اشاره کنم اما خواندن مقدمه بالا نیز چندان بی ارتباط با این موضوع نبود، به دنبال تحقیقی که دارم، امروز کنجکاو به تماشای کلیپ های موجود از مسابقات داخل ایران بر روی شبکه اجتماعی ی و . ت ی و ب بودم، به نکته بسیار جالبی برخورد کردم، وجود چندین کلیپ از یک خودرویی که به تازگی در مسابقات درگ حضور پیدا کرده و در آخرین مسابقه (آبان 91) نیز دارای مقام بود، اگر چه مشخص نیست هدف از شرکت این خودرو کسب مقام و محک زدن توانایی های خودرو و راننده آن هست یا ضبط کلیپ های تبلیغاتی به نفع موسسه ای خاص و انتشار آن در این شبکه های اجتماعی، اما انچه که من از دیدن این ویدئو/ها برداشت کردم هدف از اینکار صرفا سکویی برای تبلیغات بود و نه سکوی ای برای رقابت، خوشبختانه یکی از محاسن مسابقات دریفت و مسابقات سرعت "ریس" نیاز بیشتر به مهارت راننده خودروهاست، به همین دلیل در این نوع مسابقات شاهد حضور چنین خودروهایی نیستیم چرا که اغلب مالکین آنها تجربه مورد نیاز این مسابقات را ندارند، اگر چه در مسابقات درگ "شتاب" نیز این تجربه و مهارت در لحظه شروع و در طی مسیر و تعویض به موقع دنده ها مورد نیاز است اما در شرایط فعلی داشتن یک خودروی سریع گران قیمت راه را برای این نوع شرکت کنندگان بسیار کوتاه کرده و به لطف تکنولوژی های مختلف از لانچ کنترل تا تعویض دنده اس ام اجی و غیره، ثبت برخی از این تایم ها توسط افراد دیگر با همان خودروها چندان دور از دسترس نیست، البته وجود خودروهای خاص و گران قیمت در مسابقاتی نظیر مسابقات شتاب در شرایط موجود باعث افزایش هیجان و حس رقابت در بین سایر شرکت کنندگان خواهد شد و هیچ مانعی هم ندارد، اما آیا واقعا به نظر شما حضور چنین خودروهایی با تبلیغات انفرادی به منظور افزایش این حس و رقابت خواهد بود و یا تبلیغاتشان؟